L’ADAPTACIÓ
A LA LLAR D ’INFANTS
L’entrada a l’escola bressol representa
per a la majoria d’infants la primera
separació de la família. És un motiu de preocupació per a tots els que hi
estem
implicats i per això és molt important entendre i gestionar bé el procés
d’adaptació.
L’adaptació s’associa a l’inici de curs però en realitat condiciona tot
el primer
trimestre.
Podria semblar que només afecta els infants però la veritat és que suposa
un
procés a tres bandes, la de l’infant, les famílies i les educadores o
educadors.
La part principal d’aquest procés és la separació de l’infant de les
seves figures
de referència afectives que normalment són el pare i la mare.
Però a més a més, li demanem a l’infant que conegui i s’adapti a uns nous
espais
i a unes noves figures de relació i, tot això, ho ha de fer en un temps
rècord.
Si prenem consciència d’aquest procés entendrem les dificultats d’algunes
criatures i que l’allargament del temps d’adaptació comporta la superació
amb
èxit d’aquest important repte.
L’adaptació és un procés individual. Cada infant és diferent, hi ha
infants que viuen
l’entrada a l’escola bressol amb tranquil·litat i d’altres que els genera
moltes inquietuds. Per això el procés d’adaptació es planteja de manera
individual amb cada infant i amb cada família, amb l’objectiu d’oferir
confiança
i seguretat tant en els menuts com a les seves famílies.
MANIFESTACIONS MÉS FREQÜENTS
-
Plor
-
Inactivitat, tristor
-
Rebuig cap a les educadores, també dependència excessiva
-
Inseguretat davant l’entorn i els companys
-
Actitud estranya a casa
-
Trencament del ritme de la son.
ÉS IMPORTANT...
-
Que els nostres fills/es descobreixin que els podem ajudar a
superar les dificultats.
-
Que no posem temps a l’adaptació, cada infant té el seu
ritme.
-
Que visquem la incorporació de l’infant a la llar amb la
major normalitat i optimisme possible.
QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR
L’ADAPTACIÓ?
1. Tingueu una actitud d’afecte, tranquil·la i serena.
2. Expliqueu a l’infant on va, qui es trobarà i què hi farà.
3. Acordeu amb l’educadora com es durà a terme el procés
d’adaptació.
4. Reserveu-vos el temps que necessiti el vostre fill o filla per entrar a
l’escola bressol amb seguretat i tranquil·litat.
5. Respecteu els acords presos amb l’educadora pel que fa als
horaris, entrades...
6. Procureu que l’ infant assisteixi amb regularitat a l’escola bressol.
7. Cal que la persona de referència del procés d’adaptació sigui
sempre la mateixa.
8. Intenteu no allargar els acomiadaments, han de ser curts i
decidits. No torneu a entrar una vegada hagueu marxat.
9. Deixeu que el nen porti, si ho vol, un objecte o joguina preferida (xumet,
nina, maleta...) li donarà seguretat.
10. Marxeu amb expressió d’alegria, mai amb angoixa o tristesa.
11. Sigueu puntuals a l’hora d’anar a buscar-lo.
12. Procureu fer els mínims canvis a casa durant aquests dies
(horaris, dormir, xumet...).
13. Que els infants plorin durant el procés d’adaptació és un fet
totalment natural.
14. No parlar mai en termes negatius,
Ex: allà aprendràs a menjar; si no et portes bé et portaré a la llar.
15. Anar anticipant als infants la
seva incorporació a la llar, tot familiaritzant-los amb els noms dels altres
infants i de les educadores.
EQUIP EDUCADORES
Cap comentari:
Publica un comentari