Total de visualitzacions de pàgina:

Powered By Blogger

PERÍODE D'ADAPTACIÓ


                            L’ADAPTACIÓ  A LA LLAR D’INFANTS

 

L’entrada a l’escola bressol representa  per a la majoria d’infants la primera

separació de la família. És un motiu de preocupació per a tots els que hi estem

implicats i per això és molt important entendre i gestionar bé el procés d’adaptació.

L’adaptació s’associa a l’inici de curs però en realitat condiciona tot el primer

trimestre.

 

Podria semblar que només afecta els infants però la veritat és que suposa un

procés a tres bandes, la de l’infant, les famílies i les educadores o educadors.

La part principal d’aquest procés és la separació de l’infant de les seves figures

de referència afectives que normalment són el pare i la mare.

Però a més a més, li demanem a l’infant que conegui i s’adapti a uns nous espais

i a unes noves figures de relació i, tot això, ho ha de fer en un temps rècord.

 

Si prenem consciència d’aquest procés entendrem les dificultats d’algunes

criatures i que l’allargament del temps d’adaptació comporta la superació amb

èxit d’aquest important repte.

 

L’adaptació és un procés individual. Cada infant és diferent, hi ha infants que viuen

l’entrada a l’escola bressol amb tranquil·litat i d’altres que els genera

moltes inquietuds. Per això el procés d’adaptació es planteja de manera

individual amb cada infant i amb cada família, amb l’objectiu d’oferir confiança

i seguretat tant en els menuts com a les seves famílies.

 

 

MANIFESTACIONS MÉS FREQÜENTS

-          Plor

-          Inactivitat, tristor

-          Rebuig cap a les educadores, també dependència excessiva

-          Inseguretat davant l’entorn i els companys

-          Actitud estranya a casa

-          Trencament del ritme de la son.

 

 

 

ÉS IMPORTANT...

-          Que els nostres fills/es descobreixin que els podem ajudar a superar les dificultats.

-          Que no posem temps a l’adaptació, cada infant té el seu ritme.

-          Que visquem la incorporació de l’infant a la llar amb la major normalitat i optimisme possible.

 

 

QUÈ PODEM FER ELS PARES PER FACILITAR L’ADAPTACIÓ?

 

1. Tingueu una actitud d’afecte, tranquil·la i serena.

2. Expliqueu a l’infant on va, qui es trobarà i què hi farà.

3. Acordeu amb l’educadora com es durà a terme el procés

d’adaptació.

4. Reserveu-vos el temps que necessiti el vostre fill o filla per entrar a l’escola bressol amb seguretat i tranquil·litat.

5. Respecteu els acords presos amb l’educadora pel que fa als

horaris, entrades...

6. Procureu que l’ infant assisteixi amb regularitat a l’escola bressol.

7. Cal que la persona de referència del procés d’adaptació sigui

sempre la mateixa.

8. Intenteu no allargar els acomiadaments, han de ser curts i

decidits. No torneu a entrar una vegada hagueu marxat.

9. Deixeu que el nen porti, si ho vol, un objecte o joguina preferida (xumet, nina, maleta...) li donarà seguretat.

10. Marxeu amb expressió d’alegria, mai amb angoixa o tristesa.

11. Sigueu puntuals a l’hora d’anar a buscar-lo.

12. Procureu fer els mínims canvis a casa durant aquests dies

(horaris, dormir, xumet...).

13. Que els infants plorin durant el procés d’adaptació és un fet

totalment natural.

14. No parlar mai en termes negatius, Ex: allà aprendràs a menjar; si no et portes bé et portaré a la llar.

15. Anar anticipant als infants la seva incorporació a la llar, tot familiaritzant-los amb els noms dels altres infants i de les educadores.

 

EQUIP EDUCADORES

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada