Un dia de panera, joc heurístic i safates amb els Pescallunes!
La panera dels tresors, una proposta de joc adreçada als infants
d`entre 6 i 12 mesos.
El joc de la panera dels tresors és una activitat d’exploració,
concentració i atenció. El seu objectiu és desenvolupar i potenciar els cinc
sentits, la curiositat, l`interès i la reflexió, així com el moviment del cos i
la coordinació d'ull, mà i boca a partir de la manipulació personal que
els infants fan dels objectes continguts dins la panera.
Quan un infant agafa un objecte, el mira, l’examina, se’l porta a la boca i el mossega, està reben informació sobre l’objecte i sobre les sensacions que aquest li transmet : so, temperatura, textura,color, olor, pes…, els objectes de la panera es converteixen en veritables eines d’aprenentatge.
Amb la panera dels tresors l`infant aprèn sol i per
ell mateix, assegut al costat de la panera anirà triant els objectes que més
cridin la seva atenció, els explorarà i els manipularà lliurament.
L'adult, amb la seva presència i atenció, li dóna seguretat i confiança.Quan un infant agafa un objecte, el mira, l’examina, se’l porta a la boca i el mossega, està reben informació sobre l’objecte i sobre les sensacions que aquest li transmet : so, temperatura, textura,color, olor, pes…, els objectes de la panera es converteixen en veritables eines d’aprenentatge.
El joc heurístic és
una activitat d’exploració i combinació d’objectes diversos i variats que
proposem als infants a partir dels 12 mesos. És la continuació de la Panera
dels Tresors que oferim als infants de fins a 12 mesos.
Aquesta activitat té tres fases diferenciades:
1era : l’educadora prepara el material en un espai
lliure d’altres materials de joc, generalment ho fem al passadís. Selecciona diferents tipus de
material sensorial i els recipients que
faran de contenidors. Prepara varis punts de joc de manera que els infants es
puguin repartir.
2ona : els nens i les nenes manipulen, exploren i
combinen lliuraments els diferents materials buscant totes les possibilitats
sense que nosaltres intervinguem si no és necessari. Ens trobem en el espai de
joc observant i oferint seguretat als infants.
3era: consisteix en la recollida i classificació
dels objectes, en aquesta fase l’educadora intervé oferint als nens i a les
nenes les bosses de roba, obertes, o capses, de manera que vegin quin material
hi ha a dins i demana als infants que hi posin el que és igual. Els ajuda a
recollir i els orienta gestual i verbalment per trobar el material que
correspon a cada bossa.
Safates d’experimentació. En aquesta activitat els infants exploren lliurament el material de les
safates tot experimentant les relacions que s'estableixen amb els materials de
les safates i els diferents objectes que tenen al seu abast. Formulen les seves
pròpies hipòtesis tot preguntant-se :això què és, què hi puc fer, què passarà,
què aconseguiré...
Són ells mateixos els protagonistes dels seus
aprenentatges i descobertes.
Prèviament les educadores preparem el material per
a continuació presenta'l als infants.
Els materials poden ser tant variats i diferents
com es vulgui. Nosaltres utilitzem safates amb arròs, farina, sal, cafè, sucre,
llenties, cigrons, sèmola de verdures,..... i objectes variats i suggeridors
d'accions com: embuts, coladors, culleres, ampolles de forat petit, pots de
plàstic, pots de iogurts....
preparem les safates al damunt de la taula de
manera que puguin compartir l'experiència. Són els mateixos infants que
experimentaran un munt de diferències i singularitats depenent del material i
dels objectes que manipulen.
És una activitat tranquil·la que convida a la
concentració.
La Edith i l'Abril estan liant un percal...:D
ResponEliminajajajjaj!!! genials!!!
EliminaQue diver!!! S'ho passen pipa!!♡♡♡
ResponElimina