Un dia de panera, joc heurístic i safates amb els Pescallunes!

La panera dels tresors, una proposta de joc adreçada als infants d`entre 6 i 12 mesos.

El joc de la panera dels tresors és una activitat d’exploració, concentració i atenció. El seu objectiu és desenvolupar i potenciar els cinc sentits, la curiositat, l`interès i la reflexió, així com el moviment del cos i la coordinació d'ull, mà i boca a partir de la manipulació personal  que els infants fan dels objectes continguts dins la panera.

Quan un infant agafa un objecte, el mira, l’examina, se’l porta a la boca i el mossega, està reben informació sobre l’objecte i sobre les sensacions que aquest li transmet : so, temperatura, textura,color, olor, pes…, els objectes de la panera es converteixen en veritables eines d’aprenentatge.       
Amb la panera dels tresors l`infant aprèn sol i per ell mateix, assegut al costat de la panera anirà triant els objectes que més cridin la seva atenció, els explorarà i els manipularà  lliurament. L'adult, amb la seva presència i atenció, li dóna seguretat i confiança.

                                     



El joc heurístic és una activitat d’exploració i combinació d’objectes diversos i variats que proposem als infants a partir dels 12 mesos. És la continuació de la Panera dels Tresors que oferim als infants de fins a 12 mesos.
Aquesta activitat té tres fases diferenciades:
1era : l’educadora prepara el material en un espai lliure d’altres materials de joc, generalment ho fem  al passadís. Selecciona diferents tipus de material sensorial i els recipients  que faran de contenidors. Prepara varis punts de joc de manera que els infants es puguin repartir.
2ona : els nens i les nenes manipulen, exploren i combinen lliuraments els diferents materials buscant totes les possibilitats sense que nosaltres intervinguem si no és necessari. Ens trobem en el espai de joc observant i oferint seguretat als infants.
3era: consisteix en la recollida i classificació dels objectes, en aquesta fase l’educadora intervé oferint als nens i a les nenes les bosses de roba, obertes, o capses, de manera que vegin quin material hi ha a dins i demana als infants que hi posin el que és igual. Els ajuda a recollir i els orienta gestual i verbalment per trobar el material que correspon a cada bossa.





Safates d’experimentació. En aquesta activitat els infants exploren lliurament el material de les safates tot experimentant les relacions que s'estableixen amb els materials de les safates i els diferents objectes que tenen al seu abast. Formulen les seves pròpies hipòtesis tot preguntant-se :això què és, què hi puc fer, què passarà, què aconseguiré...
Són ells mateixos els protagonistes dels seus aprenentatges i descobertes.
Prèviament les educadores preparem el material per a continuació presenta'l als infants.
Els materials poden ser tant variats i diferents com es vulgui. Nosaltres utilitzem safates amb arròs, farina, sal, cafè, sucre, llenties, cigrons, sèmola de verdures,..... i objectes variats i suggeridors d'accions com: embuts, coladors, culleres, ampolles de forat petit, pots de plàstic, pots de iogurts....
preparem les safates al damunt de la taula de manera que puguin compartir l'experiència. Són els mateixos infants que experimentaran un munt de diferències i singularitats depenent del material i dels objectes que manipulen.
És una activitat tranquil·la que convida a la concentració.










Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

UD La festa dels colors: tècnica del regalim amb el color vermell!

JA HO TENIM TOT PREPARAT PER ANAR A ESPERAR ELS REIS!!